پنج نکته طلایی جهت طراحی وب سایتی برتر

نکات اصلی که در طراحی شکل و شمایل نهایی سایت، موثر واقع می شوند از چهارچوب پنج گانه ای به شرح ذیل پیروی می کنند:
 

  • حفظ یکپارچگی و سبک مینیمال در طراحی صفحۀ اصلی و نشان دادن طرح کلی سایت به مشتری به شکلی ساده و قابل فهم
  • طراحی براساس سلسله مراتب بصری جهت درک ساده تر محتوا 
  • تولید محتوایی خوانا
  • فراهم نمودن دسترسی آسان به امکانات سایت
  • استفاده راحت از طریق تلفن همراه  (mobile friendly)

 

حفظ یکپارچگی و سبک مینیمال

 سبک طراحی صفحه اصلی وب سایت می بایست قابلیت انتقال فوری پیام اصلی شما را داشته باشد؛ زیرا، تحقیقات حاکی از آنند که معمولا بازدید کنندگان در بدو ورود به صفحه وب، توجه بیشتری به کلمات کلیدی و تصاویر نشان می دهند.
بنابراین، رعایت سبک مینیمال و حفظ سادگی در عین حال توجه هر چه تمام تر به طراحی عناصر و اجزای سایت برای جذب بیشتر بیننده، تاثیر به سزایی خواهد داشت. همچنین، محتوای عنوان هر مطلب میبایست بیانگر کلیت موضوع باشد تا ذهن خواننده را از هدف اصلی دور نکند. ایجاد فضای خالی یا سفید میان بخش های مختلف سایت باعث می شود حس توازن و تعادلی را در ذهن کاربر ایجاد کند تا راحت تر بتواند بر روی محتوای اصلی تمرکز کند.
بعلاوه، استفاده از تصاویر زیبا ، وکتورهای گرافیکی جذاب یا آیکون هایی با کیفیت بالا ، نیز تاثیر شگفت آوری بر رساندن پیام شما به کاربران دارد. 
و در نهایت، طراحی یک دکمه تماس با نام دکمه فراخوان یا اقدام به عمل (CTA) در صفحه اصلی سایت خود ، بازدیدکنندگان بیشتری را به سمت سایت شما ترغیب میکند که رونق بیشتری به کسب و کار آنلاین شما اختصاص خواهد داد.
 

طراحی با در نظر داشتن سلسله مراتب بصری

مراتب بصری، یک اصول مهم در طراحی برای نشان دادن محتوای سایت به نحوی موثر و صریح است که استفاده صحیح از آن، توجه کاربران را به صفحه ای مشخص جلب می کند.

ابزار ترتیب بصری عبارتند از:

  • اندازه و وزن فونت (حروف): عناصر بزرگ باعث جلب توجه بیشتر بازدید کنندگان می شود که مشخصات و عناوین مهمی همچون نام و نشان تجاری سایت، می بایست به شکلی برجسته تر و خوانا تر از سایر عناصر طراحی شده باشند و متون و اجزای کم اهمیت در اندازههای کوچک تر استفاده شوند. همچنین وزن فونت نشانگر اندازه و محدودهای است که از آن استفاده میشود.
  • جایگاه عناصر: الگوی قرارگیری اجزای سایت همچون ؛ قرارگرفتن دکمه مهم نام تجاری و cta (که پیشتر به آن اشاره کردیم)در مرکزی ترین نقطه صفحه و استفاده از رنگ های پرکنتراست، توجه مخاطبین را ناخودآگاه به خود جلب می کند. همچنین، برخی از عناصر قدرتمند در دستیابی به یک ترتیب بصری، گرید ها هستند که روشی موثر جهت سازماندهی محتوای همگن نیز به حساب می آیند.
     

طراحی محتوای واضح و خوانا
خوانا بودن مطالب، امکان دسترسی ساده تر و بیشتری به خواننده می دهد که شامل اصول و نکاتی است که در ذیل به آن ها می پردازیم: تضاد و کنتراست بین رنگ متن و پس زمینه کلید اصلی خوانایی و دسترسی بیشتر به مطالب وب سایت، کنتراست بین رنگهاست که برای این کار ، استفاده از یک ابزار آنلاین همچونContrast Checker کاربردی می باشد. همچنین، طرح رنگ هر سایت، نمایانگر رنگ برند تبلیغاتی آن است.

  • اندازه حروف بزرگ
    امروزه بازدیدکنندگان بسیاری در خواندن مطالب از مشکل کوچک بودن سایز فونت شکایت دارند؛ بنابراین، فونت پیشنهادی، 16 است که با این وجود، اندازه حروف کلی سایت، تعیین کننده است.
  • نوع قلم ها
    دنیای تایپوگرافی انواع مختلفی از قلم ها و فونت ها را در اختیار ما قرار می دهد. از بین فونتهای کاربردی و خوانای سریف یا سنس سریف، فونت های سنس معمولاً بهترین انتخاب برای استفاده در متون طولانی آنلاین هستند که از ترکیب این دو فونت با یکدیگر، قلمی جدید به وجود می آید. همچنین، در طراحی لوگو ، فونت های بخصوصی به کار می رود و فونت های نمایشی تزیینی همچون قلم های اسکریپت که به صورت دست نویس طراحی شده اند وجود دارد که کاربرد استفاده از هریک به صورت محدود و به جا پیشنهاد می شود؛ زیرا استفاده بیش از حد از انواع فونت، حالت یکپارچگی الگوی سایت را به هم زده و حواس مخاطب را از هویت برند شما پرت می کند.

 

دسترسی آسان به محتوای سایت با ناوبری استاندارد
ناوبری اصولی سایت و چرخش درست موتور های جستجوگر در صفحات سایت و یافتن صفحات جدید، در جهت ارتقای تجربه کاربران از حضور در سایت ؛ اهمیت قابل توجهی دارد که در این راستا، نکاتی حایز اهمیت است؛

  • پیوند دادن نشان و لوگوی سایت به صفحه اصلی
    در این گزینه؛ بازدیدکنندگان، امکان بازگشت آسان به صفحه اصلی سایت در هر زمان و در هر نقطه از سایت را داشته باشند.
  • ناوبری منوی سایت
    منوی سایت از لیست افقی کلاسیک گرفته تا منوی همبرگری ( منوی مختص جستجو برای تلفن های همراه) یا هر نوع دیگری، میبایست برجسته و خوانا طراحی شده و دسترسی به آن آسان باشد. منوها اولین لینک های ارتباطی مراجعه کنندگان به سایت هستند که نبایدد باعث سردرگمی آنان شوند.
  • فوتر (پاورقی)
    پاورقی، آخرین مورد قابل مشاهده در سایت می باشد که بهتر است همه پیوندهای مهم در آنجا قرار گیرند. همچنین، این بخش از سایت شامل اطلاعات تماس، لوگو های شبکه های اجتماعی و نسخه کوتاه شده از فهرست ، یا هر پیوند مرتبط دیگری باشد که بازدید کنندگان ممکن است به آن نیاز داشته باشند.

 

ایجاد امکان دسترسی صحیح به سایت از طریق موبایل (Mobile Friendly) طراحی وب سایت به گونه ای است که هنگام ورود کاربر توسط گوشی های هوشمند، سایت به بهترین شکل و همگام با نسخۀ وب تلفن های همراه، نمایش داده شود.

لینک دائمی به این مطلب:


نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.