بازاریابی در اینستاگرام: نکات و راهکارها

اینستاگرام، به عنوان چهارمین نرم‌افزار پرهوادار موبایل، شناخته شده است که ماهانه بیش از یک میلیارد کاربر در آن عضویت دارند و هم اکنون بیش از هفتاد و پنج درصد از کسب و کارهای موجود، از طریق بازاریابی در اینستاگرام به اهداف تجاری خود می رسند. در حال حاضر بیشترین فرصت های تبلیغاتی مشاغل، دراین پلتفرم وجود دارد که در ذیل به پانزده مورد از مهمترین نکات  جهت اجرای یک کمپین بازاریابی موفق در اینستاگرام، پرداخته می شود.

 

١) تغییر حساب کاربری شخصی به حساب کسب و کار(Business)

در کسب و کار اینستاگرامی، با داشتن حساب شخصی، امکان استفاده از از ابزارهای تحلیلی که در فروش به کار می رود، وجود ندارد؛ بنابراین، لازم است که به تنظیمات حساب کاربری خود بروید و آنرا از حالت شخصی به بیزینس تغییر دهید. 
همچنین حساب بیزینس، به شما امکان استفاده از موارد زیر را می دهد:

  • ایجاد گزینۀ خرید
  • تبلیغات
  • دریافت اطلاعات بازدید از صفحه (میزان استقبال بازدیدگنندگان)
  • دکمه تماس دراطلاعات صفحه نمایه که یکی ازراه های ارتباطی شما با مخاطبین به حساب می آید.

٢) تعیین اهداف تجاری


رسانه های اجتماعی، ابزاری بسیار محبوب در بین مشاغل شناخته شده اند که با توجه به نوع هدف تجاری، از آن ها در افزایش فروش و برندسازی استفاده می شود.
بنابراین، در وهلۀ اول، تعیین اهداف تجاری جهت ایجاد هویت برند و معرفی آن به مشتریان بالقوه، الزامی است.

برخی از متداول ترین اهداف تجاری عبارتند از:

  • معرفی نام تجاری خود به عنوان یک صنعت پیشرو
  • افزایش فروش
  • آگاهی از برند
  • فرآیند تولید لید ( ایجاد مشتری راغب)

٣) شناخت بازار هدف

بر اساس آمار به دست آمده از کاربران موجود در اینستاگرام، درصد بالایی از فعالان در فضای اینستاگرام را قشر نوجوان و جوان جامعه تشکیل می دهد؛ بنابراین بازار هدف شما با توجه به ارزش و نیازهای مربوط به مخاطبین، تعیین می گردد.

٤) انتخاب عکس نمایه (Profile Picture) مناسب

انتخاب عکس پروفایل متناسب با نام تجاری و برند مربوط به کمپین تبلیغاتی شما حائز اهمیت است؛ چراکه عکس نمایه، اعتبار صفحه شما را تعیین میکند. لوگوی کسب وکار شما، بهرین گزینه برای انتخاب عکس پروفایل صفحه تان می باشد؛ زیرا، به افراد کمک می کند تا بلافاصله شرکت شما را بشناسند و صفحه شما را از میان پروفایل های جعلی تمییز دهند. در راستای انتخاب یک عکس مناسب، کیفیت تصویر نیز موثراست که نباید پیکسلی و کمتر از 110 پیکسل باشد.

٥) بیو اینستاگرام

واژگانی را درباره برند و حوزه فعالییتان در قسمت بیوی صفحه خود انتخاب کنید که به بهترین شکل شما را به بازدیدکنندگان معرفی کند و طوری آنها را جذب کند که شما را فالو کنند. 
با این حال، این بخش از حساب شما متغیرهای مختلف دیگری نیز دارد که باید به طور مناسب استفاده شوند:

  • وب سایت
     قرار دادن URL (لینک قابل دسترس آدرس سایت)که کاربران را مستقیماً به وب سایت شما هدایت می کند.
  • اطلاعات تماس
    قسمتی از صفحه که شامل نشانی ،شماره تلفن و اطلاعات مربوط به محل کاراست و راه ارتباطی شما با مشتریان می باشد.
  • دسته کسب و کار 
    این قسمت نمایانگر حوزه فعالیت شما در این فضاست. 
  • دکمه فراخوان (تماس)
    یکی از راه های ارتباط مستقیم میان شما و مشتریان می باشد.

6) ترکیب ظاهری
تناسب محتوای تصویری صفحه با هدف و ارتباط آن با نام تجاری، استفاده از زمینه رنگی مناسب برای پست ها و طراحی سبک منحصربفرد، نظر بازدیدکنندگان و مشتریان را به خود جلب می کند.

7) انتخاب محتوای جذاب و قابل توجه 

اولین چیزی که در فضای اینترنت و اینستاگرام، توجه بازدیدکننده را به خود جلب می کند، محتوای تصویری است که عواملی همچون؛ کیفیت، رنگ و نوع طراحی و عکاسی آن ها نیز، در افزایش بازدید، موثر می باشد. در این راستا، عوامل دیگری برجلب توجه کاربران تاثیرگذارند که عبارتند از: 

  • طرح نقل قول و گفتگو
    عامل ایجاد انگیزه برای مراجعۀ کاربران به صفحه، سرگرم کردن آن ها با نوشتن کپشن، داستان های خلاقانه وهیجان انگیزدر پست های شماست. 
  • آموزش
    فیلم های آموزشی سرگرم کننده و آموزنده، باعث می شود که افراد بیشتری با هدف آموزش به صفحه شما رجوع کرده و با برند شما آشنا شوند.
  • فیلم ها
    محتوای ویدیویی بیش از انواع دیگر محتوا، نظر بیننده را به خود جلب می کند.
  • تعاملات داخلی
    گاهی به بازدیدکنندگان از صفحۀ خود، این امکان را بدهید تا با جو و محیط کاری شما آشنا شوند و یا با کارکنان شما ملاقات داشته باشند؛ تعاملات خود را با آن ها بیشتر و واقعی تر کنید.

و درنهایت، با ارائه مداوم تبلیغات در تلاش برای افزایش درآمد خود ، از تولید محتوای مکرر و جذاب مورد پسند مخاطب، غافل نشوید.

8) کپشن نویسی
کپشن پست شما، جایی است که می توانید به یک پیام، محتوای بصری بدهید.
راه اصلی تمایز محتوای اینستاگرام هر برند مطرح در فضای رقابتی کسب و کار،کپشن نویسی منحصر به فرد هر یک از آن هاست.
معمولا کاربران تمایلی به خواندن کپشن های طولانی با جزییات فراوان ندارند؛ بنابراین، توصیه می شود تا حد ممکن از به کار بردن موارد غیر ضروری در آنها، پرهیز شود.
حداکثر تعداد کلمات مجاز در پست های تبلیغاتی ١٢٥و در پست های معمولی  کاراکتر٢٥ است.
محتوای کپشن ها می بایست دارای اطلاعات مفید و آموزنده و در عین حال، سرگرم کننده باشند.

٩) مشارکت با دنبال کنندگان

ارتقای کسب و کار شما ارتباط مستقیمی با میزان مشارکت و تعامل شما با دنبال کنندگانتان دارد.
پاسخ دادن به نظرات (کامنت) مشتریان و بازدیدکنندگان از صفحه و کامنت گذاشتن برای سایر حساب های کاربری پرطرفدار با زمینه فعالیت مشترک، به اصالت و اعتبار برند شما می افزاید و کاربران بیشتری با برند شما آشنا شده و به صفحۀ شما رجوع می کنند.

١٠) استفاده صحیح از هشتگ ها

انتخاب مناسب و ارتباط هشتگ ها با پست های منتشر شده، استفادۀ حداقل ٦ حداکثر ١٠ کاراکتر در هشتگ ها و عدم تکرار آنها، همگی عواملی هستند که تعداد بازدید کنندگان و لایک پست های شما را افزایش می دهند، اما استفاده نابجا و تکرار بیش از حد آن ها به کاربران نشان می دهد که شما تنها به دنبال دیده شدن و افزایش لایک پست های خود، در این فضا فعالیت می کنید.

١١) استفاده از استوری

تفاوت استوری و پست، در این است که استوری پس از گذشت ٢٤ ساعت ناپدید می شود و کاربران را در دنبال کردن بیشتر ترغیب می کند؛ زیرا، پست ها همیشه در صفحه می مانند و مطالبی که در استوری منتشر می شود موقت است؛ بنابراین، ذهن و توجه مخاطب را به اتفاقات و داستان پشت صحنۀ پست ها، معطوف می کند.
ثبات و تداوم، تعاملات با دنبال کنندگان با استفاده از گزینۀ پرسش و پاسخ و نظر سنجی استوری، قابلیت چت محرمانه در دایرکت و تعملات بین فردی، فواید استفاده از استوری می باشند.

١٢) استفاده از هایلایت استوری

موارد قابل مشاهده در بدو ورود به صفحه، اطلاعات بیو ودر زیر آن، هایلایت ها (استوری های برگزیده) هستند که در مرکز پروفایل قرار دارند و شاخص‌ مناسبی در جهت نشان دادن هدف برند شما به کاربران محسوب می شوند. برخلاف استوری های عادی که بعد از ۲۴ ساعت از صفحه پاک می‌شوند، هایلایت استوری می‌تواند به طور پیوسته درپروفایل شما قابل مشاهده باشد.

١٣) قابلیت خرید

حساب کاربری در حالت بیزینس، لینک مسقیم خرید از طریق استوری را در اختیار عموم قرار می دهد که حساب شخصی از این قابلیت محروم است.

١٤) همکاری با اینفلوئسرها
یکی از مؤثرترین روش های دستیابی به کاربران وفادار و فعال اینستاگرام، همکاری با افراد تاثیرگذار است که دارای دنبال کنندگانی متناسب با زمینه فعالیت برند شما باشند و اهداف تجاری مشترکی را دنبال کننند.

١٥) افزایش بازدیدکنندگان
 میلیون ها شرکت با اهداف تجاری به صورت ماهانه از تبلیغات اینستاگرام در جهت اهداف مارکتینگی خود بهره می گیرند که توجه به نکات زیردر تبلیغات، لازم به ذکر می باشد:

  • مورد توجه قراردادن سلایق و علاقه افراد با زمینه فعالیتی، موقعیت مکانی مشترک
  • توجه به رفتار کاربران که چه زمان هایی فعال یا غیر فعال هستند
  • توجه به جنسیت، سن و زبان غالب افراد جامعه
     
لینک دائمی به این مطلب:


نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.