15 ویژگی اساسی در طراحی سایت های تجارت الکترونیک

هر سایت تجارت الکترونیکی برای ارتباطات و حفظ فضای رقابتی، ویژگی های خاص خود را دارد که در این مقاله به برخی نکات بازاریابی آنلاین اشاره شده است. در طراحی های به روز وب سایت تجارت الکترونیکی، مواردی همچون؛ انیمیشن، پیش نمایش 360 درجه محصول ، فیلترینگ پیشرفته و جستجوی محصول پویا به کار می رود. با این حال ، موارد مذکور، نشان دهنده کیفیت و سابقه فروش قابل قبولی از سایت نیستند.
در اینجا به برخی فاکتورهای کلیدی در طراحی وب سایت جهت تحقق اهداف مارکتینگی، اشاره شده است:
 

1) کاربر پسند
ویژگی یک طراحی منحصر بفرد، رعایت سادگی است و آمار ها نشان می دهند که  از نظر بسیاری از مصرف کنندگان، مهمترین ویژگی یک وب سایت خوب، خرید آسان و سریع  است.
در فروش آنلاین، جهت سهولت خرید کاربر، طراحی دسته های بندی، فیلترها و قابلیت مقایسه محصول در قسمت منوی سایت، ضروری است.
همچنین بهبود قابلیت جستجوی خودکار، ایجاد ناوبری سریع و خلاقانه برای جلب توجه مشتری در هنگام جستجو در سایت و ارائه فرم نظر سنجی از مشتریان، به رضایت هرچه تمامتر کاربران می انجامد.

2) استفاده از الگوریتم موبایل فرندلی

امروزه  نیمی از خرید های آنلاین توسط تلفن همراه صورت می گیرد و روز به روز معاملات و خریدها از طریق آن بیشتر می شود؛ بنابراین، با ایجاد سایتی قابل دسترس، محتوای بصری مفید، امکان خرید با هر موبایل هوشمندی وجود خواهد داشت که نهایتا منجر به فروش بیشتر و ارتقای رتبه سایت شما خواهد شد، تنها کافیست، وب سایت خود را به گونه ای طراحی کنید که سایت شما در هنگام باز شدن توسط گوشی های هوشمند به بهترین شکل نمایش داده شود.

3) کیفیت بالای تصاویر و ویدیوها

محتوای تصویری نسبت به محتوای متنی و کیفیت و به کاربردن المان های بصری برای جلب توجه از سوی مشتری، در فروش بیشتر محصول، تعیین کننده است؛ مشتریان انتظار دارند بتوانند محصول را از زوایای مختلف با تضمین کیفیت اصلی مشاهده کنند.
همچنین رعایت برخی نکات فنی در طراحی، ازجمله امکان بارگیری سریع سایت، بارگذاری عکس های اینستاگرام و کیفیت بالای عکس های بارگذاری شده در سایت، منجر به افزایش فروش آنلاین، خواهد شد.

4) بررسی نظرات سایر مشتریان 

اکثر خریداران جهت ارزیابی، نظرات سایر کاربران را ملاحظه می کنند و  نیمی از آنها فقط به امتیاز رتبه بندی سایت مراجعه می کنند که درصورت مواجه شدن با نظرات منفی امکان انصراف از خرید ایجاد می شود، اما محصولات بدون نظرات منفی ، نوعی بی اعتمادی در کاربران ایجاد می کند و نظرات مثبت را جعلی جلوه می دهد.
سایت های محبوبی همچون Yelp ، Foursquare و Facebook دارای افزونه مشاهده نظرات کاربران هستند که این امکان را در اختیار مشتریان قرار می دهد.

5) ارائۀ پیشنهادات ویژه
اکثر سایت های فروش آنلاین، از طریق ایمیل، شبکه های اجتماعی، پیام کوتاه و غیره، مشتریان خود را از پیشنهادات ویژه خود مطلع می کنند که یکی از استراتژی های بازاریابی محسوب می شود.
اگر سایت شما به طور مداوم از تبلیغات استفاده می کند، ارائه یک صفحه وب مختص به لیست پیشنهادات مشتریان، علاوه بر فروش بیشتر ، باعث بهبود سئوی سایت نیز می شود.


6) لیست آرزوها
چه چیزی بهتر از این است که مشتریان محصولات مورد نظری که در آینده قصد خرید آنها را دارند بتوانند علامت گذاری کنند.
خرده فروشان برای ایجاد تعامل بیشتر از این گزینه استفاده می کنند. همچنین این گزینه، فرصتی را برای به اشتراک گذاشتن برند تجاری شما با خریداران جدید، ایجاد می کند. وقتی خریداران لیست نیازمندی و علاقه مندی های خود را با خانواده و دوستان خود به اشتراک می گذارند، باعث افزایش رایگان ترافیک سایت می شوند.


7) معرفی فروشگاه های اینترنتی موجود

گاهی در خرید آنلاین، نمی خواهید زمان زیادی را در انتظار تحویل کالای خود صرف کنید و امکان خرید حضوری ندارید؛ بنابراین، صرفا جهت تحقیق آنلاین درباره محصول موردنظر و انجام خرید، به اینترنت مراجعه می کنید که در این راستا مشاهده اینکه کدام فروشگاه های محلی کالایی در انبار دارند، فوق العاده مفید واقع می شود.


8) گزینه موارد مرتبط

ویژگی "موارد مرتبط" و موارد مشابه با علاقه مندی های مشتری، در یک سایت فروش آنلاین، تاثیر مطلوبی را در فروش ایجاد می کند که بسیاری از بازاریابان برای رسیدن به آن تلاش می کنند؛ زیرا، باعث ترغیب و ایجاد حس کنجکاوی در کاربر می شود تا برای مشاهده بیشتر به جستجوی محصولات بیشتری می پردازد.

9) سوالات متداول

مشتریان به هنگام خرید آنلاین برای کسب اطلاعات بیشتر از جزییات محصول مدنظر خود می توانند به قسمت سوالات متداول و اطلاعات بیشتر سایت مراجعه کنند، تا با خواندن آن ها به سوالات خود درباره محصول مورد نظر خود پاسخ دهند و اطمینان بیشتری نسبت به فروشنده کسب نمایند.

10) اعتبار اجتماعی

برندهای تجاری از طریق رسانه های اجتماعی می توانند اصالت برند خود را به مشتریان خود ثابت کنند و با استفاده از ترکیب چیدمان محصولات با به کار بردن محتوای تصویری خاص، مفید و مورد پسند برای کاربران، انگیزه بیشتری را در آنها ایجاد می کنند. همچنین پلتفورمی همچون پینترست، که با ایجاد محتوا توسط خود کاربران با به اشتراک گذاشتن ایده های طراحی و یا آموزش نحوه استفاده از محصولات توسط خود آنها، و ایجاد فضایی برای برقراری ارتباط کاربران با یکدیگر و الهام بخشی هر یک برای دیگری، توانسته سطح عمیقی از تعاملات اجتماعی را برای اعتمادسازی و فروش بیشتر ایجاد نماید.

11) ویژگی های امنیتی

معاملات آنلاین بخشی جدایی ناپذیر از زندگی ماست؛ پس رعایت حفظ حریم اطلاعات خصوصی مشتری و ایجاد فضای امن از وظایف فروشندگان آنلاین به شمار می آید که با به کارگیری پلتفورم های WordPress ،Magento با WooCommerce این اهداف قابل اجرا می باشد.
سایر ویژگی های امنیتی یک سایت فروش آنلاین، عبارتند از:

گواهی: SSL گواهی  sslارتباط ایمنی میان کاربر و وب سایت برقرار می کند. قبل از اعتماد به یک فروشگاه آنلاین در خصوص حفظ حریم اطلاعات کاربری خود ، به دنبال HTTPS و یک قفل سبز در نوار آدرس بالای صفحه باشید و یک فروشگاه اینترنتی دارای گواهی  SSL با نام و نشان معتبر انتخاب کنید. 
احراز هویت دو عاملی: با ایجاد نام کاربری، رمز ورود و کد تولید شده توسط سیستم که از طریق ایمیل یا متن ارسال می شود، یک لایه امنیتی اضافی برای حساب کاربری مشتری ایجاد می شود.
استفاده از فایروال: فایروال، درگاه یا دیواری بین دو شبکه را ایجاد می کند و ترافیک رد و بدل شده در شبکه را کنترل می‌کند. 
پیوند سیاست حفظ حریم خصوصی در پاورقی سایت: خط مشی های امانت داری یک وب سایت در گرو این گزینه است که متعهد می شود تا از حریم خصوصی و اطلاعات مشتری در برابر اشخاص ثالث محافظت کند.


12) گزینه های پرداخت پیشرفته

در دنیای Apple Pay و PayPal ، گزینه های پرداخت، از ویژگی های بارز یک سایت تجارت الکترونیکی محسوب می شود.
درصورتیکه وب سایت شما گزینه های پرداخت را به مواردی محدود می کند، به منظور اعتمادسازی و درک بیشتر مشتری، حتماً دلیل آن را توضیح دهید؛ به عنوان مثال، یک سایت تجارت الکترونیکی ممکن است به دلایل امنیتی از ارز بیت کوین  به عنوان روش پرداخت استفاده نکند.

13) اطلاعات دقیق حمل و نقل

 هزینه های غیر معقول حمل و نقل و پیک در خریدهای اینترنتی، یکی از دلایل خالی گذاشتن سبد خرید توسط خریدار است.
همه فروشگاه های اینترنتی باید شامل اطلاعات مربوط به هزینه و شرایط ارسال محموله (درج زمان تحویل، امکان خرید از سوی هر نقطه ای از کشور و گزینه هایی برای تحویل سریعتر) باشند.
همچنین ارسال رایگان محموله به مشتری، 30 درصد احتمال سفارشات را افزایش می دهد؛ بنابراین، در صورت امکان، کدهای حمل و نقل رایگان را در قسمت هدر در تمامی صفحات سایت  ارائه دهید.

14) قابلیت تماس

وقتی نوبت به راه اندازی یک سایت فروش اینترنتی می رسد، هیچ چیزی بیش از یک گزینه قابل وضوح و دسترس "تماس با ما"  ، اعتماد مشتری را جلب نمی کند. این گزینه در هنگام فروش کالاهای پیشرفته یا محصولات فنی و تنظیم قرار ملاقات بصورت آنلاین نیز بسیار موثر واقع می شود.
همچنین می بایست روشهای مختلفی را برای دسترسی بهتر، همچون شماره تلفن ، ایمیل و فرم آنلاین، افزونه خدمات مشتری و افزودن نقشه گوگل، درنظر گرفت.


15) سیاست بازگشت

یکی دیگر از ویژگی های اعتماد سازی فروش آنلاین، سیاست بازگشت محصول است که باید کاملاً واضح و مکتوب یا مصور باشد . این گزینه به خریداران این اطمینان را می دهد که در صورت عدم رضایت آن ها به دلیل هر گونه عدم مغایرت ویژگی محصول، امکان تعویض وجود خواهد داشت.
بنابراین، کیفیت بصری محتوا ، موارد امنیتی و امکان دسترسی ساده به سایت و کیفیت خدمات رسانی به مشتری، محتوای مورد پسند مشتری و الهام بخش بودن آن و تعاملات بین فردی، همگی از ویژگی های یک طراحی خوب از یک سایت محسوب می شوند که اهداف بازاریابی فروشنده را محقق می سازند.
 

لینک دائمی به این مطلب:


نظرات کاربران

شما میتوانید نظر خود را در مورد این مطلب بیان کنید.

ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
حروف بزرگ و کوچک یکسان است.